torsdag 24. november 2016

Atter [ ] (tomt innhold)

I morgen er det atter Black Friday. Skøyteløperen Ådne Søndrål startet det hele. Er dette noe handelen kan være stolt av?

Ådne Søndrål var en av dem som startet Norwegian Outlet kan vi lese i en vg-artikkel. De lanserte dagen med å skaffe seg litt skandalepreget oppmerksomhet. Med seg som en slags "nyttige idioter" hadde han Fremtiden i våre hender. De var med og skapte medieinteresse for "saken" om man skal kalle den det.

Dagen er en ren innholdsløs jippo. Årets dummeste reklame for dette finner du som bilde - eller egentlig er det litt smart, men det viser at de ikke har noe betydningsinnhold i dagen, når de skriver "KUN FREDAG". Det blir litt som "Julaften - kun 24.12." Man trenger ikke være oppvakt for å forstå det.

Næringslivet bør kjenne et visst ansvar for kulturen de kommer slepende med, synes jeg. Jeg vet ikke om du er enig i det. Men jeg synes "Black Friday" gjør Norge noen hakk kitchyere - litt kulturelt flatere. Og jeg skjemmes av faget - særlig over at dette er dagen da folk virkelig viser at de ikke skjønner begrepet de bruker, men gjør det allikevel.

Så kan man si det skaper salg og aktivitet, og det er bra. Etterspørsel skaper produksjon og produksjon skaper jobber og skatt. Ja, men vi trenger ikke noe kjøpefest hvor folk stimler til for å gjøre røverkjøp på en ny tv fordi den er så billig den dagen, dersom de har en som fungerer eller tre. Kanskje bedriftslivet bør ta litt ansvar for slikt også? Tenk ihvertfall gjennom det, og ta ditt standpunkt. Denne bloggen skal stimulere til tenking, ikke gi svar på slike ting.

Så tilbake til at jeg skrev at Skeidar egentlig var litt smart over - skjønner du hvorfor? - Jo, de legger press på de handlende. Skal de nyttiggjøre seg tilbudet, må de handle raskt - den dagen, ellers går de glipp av tilbudet. De skaper en følelse som i psykologien kalles "loss framing" - en opplevelse av å kunne miste noe. Mye mer handlingsdrivende enn såkalt "gain framing" - å skape en følelse av at her kan jeg få noe - i konkurranse med alle andre ting jeg kan få... Tilbud er det mange av. Biologien viser en liknende atferd hos dyr; Fugler for eksempel bruker mer intens energi på å ikke miste mat, enn på å skaffe seg det.  Så kanskje er dette en del av vår natur. Det fungerer ihvertfall. Og dermed er ikke Black Friday hele uken særlig lurt på noen måte - igjen - mener jeg.

Vil du lese noe av bakgrunnen for Black friday så kan du lese det i tidligere artikler her eller her.

God Black Friday, du som skal feire med litt ellevill handel - og tenk litt på kloden forresten...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar