torsdag 23. oktober 2014

Siste jul?

Med ord som "tragisk", "skandale" og liknende vendinger tok mange imot nyheten om at julebrusproduksjonen flyttes fra Trondheim til Østlandet.

Noen bemerket riktignok at ebola, krig, sult og slikt også er ille. Men poenget her var at det er (relativt) snart jul, vi er allerede langt uti oktober, og at julebrus er en tradisjon; Og den beste julebrusen kommer naturgitt fra Trondheim.

I denne saken merker vi oss også at de har med en liten markedsundersøkelse eller hva det nå er. Enquete (uttales 'angket' omtrent) kaller man gjerne slike spørsmål som stilles i forbifarten for å beskrive en stemning.

Vi ser i skrivende stund at så mange som 7531 har svart. 80% av disse mener "Ja", altså at Dahls julebrus skal tappes i Trondheim. Hva forteller det oss? Er dette en form for markedsundersøkelse? Er det forskning?

Svaret er - eller det er flere svar, i rekkefølge: Det forteller oss akkurat dette. 7531 har svart, hvis systemet er pålitelig. Av de som har svart mener 80% (Dvs ca 6024 nett-trykkere) at "ja, det bør den". De øvrige, av de som har sett dette og brydd seg med å svare, sier 15% at de ikke synes dette spiller noen rolle, og de siste 4% mener "at den ikke skal det" - altså de vil uttrykke at Dahls Julebrus ikke skal tappes i Trondheim. Analyse ferdig?

Nei ikke helt... For eksempel - hva med den siste prosenten? 80+4+15 er ikke hundre. Prosent betyr avdel av hundre, altså du inndeler dem du ser på uansett hvor mange de er i hundre, og uttrykker andelen i hundredeler. Da må det jo bli hundre, ikke 99? Forklaringen er avrunding. Hvis tallene sto med desimaler ville du sett det.

Men så viktigere - forteller dette oss noe om befolkningens mening? Nei! Det forteller kun om meningen til de som har svart. Og hvem er det? Tja si det... De er ikke tilfeldig utplukket. Det er høyst tvilsomt om de er representative for befolkningen. Først - dette er en sak som sto i adressa.no. Ventelig flest trøndere som leser denne? Men ikke bare? Så vi vet egentlig lite om hvem som ser det.

Og av dem - hvem svarer på noe slikt? Gjør du? Hvem andre? Er det et representativt utvalg av befolkningen? Selvsagt ikke. De som svarer er en god blanding av dem som vil uttrykke seg, de som sitter og bruker tid på nettet, de som har sterke følelser knyttet til saken, og de som elsker slike ting om Trondheim, Molde, Vålerenga og Rosenborg... Da kan de tullestemme eller legge igjen noen julebrusfriske kommentarer som virkelig opprører en julebrustørst sjel med patriotiske julebrusholdninger...

Utvalgsmetodikken kalles med fine ord for "bekvemmelighetsutvalg" og "selvseleksjon". De som kommer forbi og deltar - de deltar, kort og godt. Resultatet av en slik metodikk er at du kan se hva de som har svart har svart, og det er det.

Analysen blir derfor utfyllende som følger "Å ja", eventuelt: "Jaha". Den forteller at det er noen som mener dette.

Det er noen som har et visst engasjement om dette. Og når spørsmålet i tillegg stilles i en sak om hvor ille dette er, så ville det vært underlig om folk svarte noe annet. Ren underholdning - og: Nei. Det er verken forskning eller markedsundersøkelse. Det er underholdning.

Ofte ser man også at medier krever betaling. Send inn SMS eller ring. 1 krone eller fem pr melding. For fem kroner kunne man tjent noen raske titusner på dette. Det blir ikke mer seriøst av det heller.

Julebrus eller itj' julebrus - det er spørsmålet. Kommenter gjerne i kommentarfeltet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar