onsdag 29. oktober 2014

Musikk

Faksimile- logoen til Tryg - ventemusikken er dryg..
Ventemusikk er noe en del firmaer "gleder" sine kunder med i telefonen. På tide noen ser litt på effekten av dette.

Grøsselig - Tryg har for eksempel en gresselig kombinasjon av fløyte og gitar, som gjentas og gjentas i en repeterende sekvens på ca 50 sekunder. Forferdelig.

Telenor er et annet eksempel. De leder deg også inn i flere melodier. Når du har hørt en stund på dem, slår det deg at de nok egentlig er der for at du ikke skal gidde å vente. Ihvertfall er det mitt inntrykk.

Men i dag var jeg altså så uheldig å måtte ringe Tryg. Jeg vurderer nå om jeg skal prøve å se meg om etter forsikringer... Terningkast minus en! Nå skal det rett nok sies at man kunne legge igjen telefonnummer, og "du beholder plassen i køen og vi ringer deg tilbake". Jeg gjorde først ikke det, men ble sittende og høre facinert på levenet som fenomen. Både for å oppleve støyen og se hvor lang tid det tok. Jeg ga meg før målingen var over.

I en sak på nrk på nett leser vi at artister tjener for lite på ventemusikk. I en eldre sak uttaler professor i musikkpsykologi ved universitetet i Oslo, Even Ruud at ventemusikk er tortur.

Tilbake til dagens opplevelse: Etter å ha ventet på svar i over førti minutter hos Tryg forsikring er jeg langt på vei enig med professoren. Grusomt! Hvis noen skal ha penger for rettigheten til dette er jeg nærmest overrasket. Det som også overrasker mer er at Tryg gjør noe slikt mot sine kunder. Etterhvert satt jeg altså der facinert over fenomenet som jeg nå beskriver her. I kampen om kundene må dette opplagt være på den siden som støter kunder vekk. I tillegg at det tar over førti minutter før de svarer er også horribelt.

Etter førti minutter uten svar trykket jeg 1 og la igjen telefonnummer. Fra da gikk det gledelig nok raskt. Kun tre minutter senere ringte de opp igjen, og var hyggelige. Men da var jeg som kunde allerede godt irritert...

Ventemusikk eller ikke - ihvertfall ikke slik!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar