fredag 24. oktober 2014

Hvordan virker - i markedsføring

Faksimile - Annonse for avisannonse
Jeg har tidligere skrevet om det på bloggen her - reklame er et valg. Et valg som er lurt bare hvis det er bedre enn andre alternativer du har. Slik er det for alle tiltak i markedsføringen. Kan du ikke begrunne hvorfor det er lurt, så er det kanskje ikke det?

I disse dager har både en debatt og en kampanje gått for å revitalisere avisannonser som annonsemedium. Avisannonsen er ikke død - det er en myte at den ikke virker? Eller hva? Kanskje er digitale medier bedre? TV - virker det? Denne typen spørsmålsstillinger.

Pelle Stensson, administrerende direktør i reklamebyrået Carat i Oslo har gjort et forsøk på å si noe om det. Og konklusjonen er noe slik som - folk i ulike målgrupper er forskjellige. Og kommunikasjonseffektene man ønsker å oppnå er forskjellige. Det er derfor ikke sort - hvitt, kanskje ikke engang grått - men fargerikt... Noen ting fungerer for noe, nye muligheter endrer mulighetene man har. Nye samspillsmuligheter er spennende, for der kan det ligge nye og bedrede muligheter.

Tar med et sitat av ham, som jeg synes er godt:

"I klartekst betyder dette at noen kunder bør være veldig digitale, andre bør ha en god kombinasjon mens noen fortsatt bør ha en stor grad av tradisjonelle kanaler i «miksen»."

Kort sagt - det kommer an på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar