onsdag 24. oktober 2012

Dagens markedsføringsopplevelse

Du kan legge fine markedsplaner og sette i gang gode aktiviteter, og allikevel dumme deg ut på den siste biten. Det kan koste deg et salg eller flere.

Hva tenker jeg på med dette? Jo, "dagens markedsføringsopplevelse" som jeg har kalt denne saken, handler om mine egne erfaringer de siste dagene - og hvem som får omsetningen økt med kr  3600,- fra meg. Saken er nemlig den at jeg skulle kjøpe dekk - de gamle dekkene var slitt, og måtte skiftes. Hva gjør man da? Nå aner du sikkert en kjøpsprosess her - problemerkjennelse. "Nå kommer vinter'n..." - hjelp! Vinterdekkene holder ikke. Jeg må ha nye.

Hva er neste trinn da? Jo: Informasjonssøking. I våre dager er det lett - Gule sider på nettet, "dekk" - "trondheim" - søk!

Og så kommer leverandørene opp. Jeg fant først nummeret til der jeg kjøpte dekk sist, for de var så greie: Hanebo og Sortvik het de. Jeg ringer. En kvinnestemme svarer. Hun kan ikke gi meg prisen på fire piggfrie dekk, så hun må få noen til å ringe meg.

Nå har jeg kjøpt dekk et annet sted, de har ennå ikke ringt.

Dekk 1 på Lade var neste - fordi de var nært der jeg jobber. Jeg fikk snakke med en dame i Bergen. De var nemlig for travle til å ta telefonen i Trondheim. Jeg spurte henne om de rakk å levere meg dekk, hvis de ikke engang rakk å ta telefonen. Hun svarte unnskyldende med at det var varslet snø, og at de sikkert hadde mye å gjøre. De skulle ringe meg, hun noterte navn og nummer.

Nå har jeg kjøpt dekk et annet sted, de har ennå ikke ringt.

Faksimile til nettstedet til dekkleverandøren jeg valgte.
Jeg søkte videre på nettet og fant priser hos noen, andre ikke. Jeg nevnte for en kollega at det ikke var så lett å bli klok på dekkbransjen - her er det en del å hente for en markedsfører.

Min gode kollega anbefalte meg Best Skovgård, for der fikk han alltid så bra service.

Jeg søkte dem opp på nettet, ringte - de svarte med en gang - jeg fikk prisen - 900,- pr dekk. En hundrelapp dyrere enn et annet sted, men pytt, pytt - de kunne ordne det i løpet av kvelden, og da fikk de salget. Dette handler om mer enn pris.

Moralen i denne historien? Alle nettsidene, og alle annonsene og alle kampanjene dekkleverandørene har brukt penger på - de fungerte ikke i dette tilfellet. Som jeg skrev om tidligere i et innlegg på bloggen her - markedsføringen har tre dimensjoner - En av dem er knyttet til møtet mellom kunden og "en eller annen ansatt som representerer bedriften". Holder ikke det siste, så nytter ikke kampanjene du ellers har.

Trøsten for de andre dekkleverandørene får være at de har travle tider nå, og sikkert tjener penger på andre kunder enn meg.

Men de kunne tjent 3600,- til... Og det er sikkert flere som meg. Og hvis fyren er så grei som jeg hadde inntrykk av - så har jeg meg en ny favorittleverandør av dekk til mine to biler. Kan bli litt kroner i omsetning framover det...

Jeg forventer av en markedsfører at hun eller han klarer å forutse at det er travle tider i dekkbransjen rundt månedsskiftet oktober/november. Det er det hvert år. Er du i bransjen bør du ha en plan for å håndtere det. Markedsføring er mye mer enn annonser og nett og slikt.

Markedsføringen varer til handelen er gjort, ja faktisk lengre enn det - da begynner muligheten for å få et gjensalg - salget neste gang kunden skal handle.

Tilleggsopplysning: Etter at jeg la ut denne saken, ringte de fra Hanebo og Sortvik, og beklaget at de ikke hadde rukket å ringe før. Men da var det altså dessverre for sent. Det får meg allikevel til å være mer positivt innstilt til dem neste gang, så vi får se...

Dekk1 ringte også, omsider. De har jeg kun denne erfaringen med. Spørs nok om det holder til senere handel...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar